Nikdy som nemala čas na vlastnú existenciu. Už mám

Znie to filozoficky, no je to také jednoduché. V škole sme sa učili o ľuďoch veľa. Z čoho sa skladajú, ako sa vyvinuli z australopitheca, čo všetko vymysleli. A potom o všakovakom druhu ľudí významných. Čo urobili a čím si vyslúžili svoje miesto v učebnici. Nepamätám sa však, že by sme sa niekedy učili o tom, ako títo géniovia rozmýšľali, ako sa cítili, či nebodaj, ako oddychovali. 

  • Vy si spomínate na niečo podobné? 
  • Učil vás niekto, že máme denne okolo 85 000 myšlienok? 
  • Že nie všetky myšlienky musíme brať smrteľne vážne, len preto, že sú naše?
  • Diskutovali ste niekedy o hlase vnútorného kritika, ktorý nás motivuje k výkonu a spochybňuje keď neuspejeme podľa očakávaní? 
  • Mali ste hodiny venované pestrofarebnosti emócií, ich významu a informačnej hodnote?

Vieme presne akú máme výšku, hmotnosť, hladinu cukru, či cholesterolu, ale nevieme prečo sa cítime, ako sa cítime a ako s tým naložiť.  Zďaleka nemáme pod kontrolou naše myšlienky a nevieme čo sa nám snažia povedať naše emócie. Nosíme so sebou ťažké batohy plné dobre zakonzervovaných emočných rán, ktoré sme už dávno stihli vytesniť. No nevieme ako na ne nahliadnuť, akceptovať a prijať za svoje.  

Čo hovorila moja mama

Moja mama vravievala, že nech si nemyslím, že niekedy v živote budem môcť robiť, čo chcem. No aj tak sa snažila všakovako zistiť, na čo mám talent a smerovať ma k jeho uplatneniu. A tak ma ako malú párkrát poslali psychológovi na psychodiagnostické testy. Niečo ako odhalenie talentov či silných stránok. Aké bolo naše spoločné rozčarovanie, keď odpoveďou na otázku, na čo mám talent a čo mám rozvíjať cielene, bolo zakaždým na hocičo a čokoľvek. Vo viacerých oblastiach kognitívnych, verbálnych, neverbálnych a neviem akých schopností som celkom vynikala a teda vraj čokoľvek si vyberiem, budem v tom minimálne ok. 

Škola = základ života

Načo taká diagnostika, vraveli sme si. Musíme to skúsiť inak. V škole nás síce učili množstvo zaujímavých vecí, no väčšina z nich nám je dnes (bohužiaľ) na nič. Aj preto som sa radšej venovala pozornému skúmaniu ozajstného života. Knihami som čo najviac dopĺňala poznatky o svete a ľuďoch a snažila sa utíšiť tým svoj hlad po poznaní. Inak – čo radi čítate vy?

Odkedy si pamätám, doslova hltám ľudí. Knižných, televíznych a v posledných rokoch najmä tých skutočných. Milujem ich rovnakosť aj ich rôznorodosť. Do veľkej miery sme si všetci biologicky veľmi podobní. Máme dve nohy, ruky, dokážeme stáť, chodiť, bežať, ale aj plakať, milovať, nenávidieť. Samozrejme sú aj výnimky, no o nich inokedy. Každý z nás si ale nesie životom svoj vlastný batôžtek a doňho si ukladá zážitky, skúsenosti, boliestky. Každý z nás si nesie nielen svoj vlastný content ale pohybuje sa vo vlastnom context-e. Každý kráča so svojím batohom po vlastnom lese. Čokoľvek v živote zažijeme si zabalíme a uložíme jedinečným – len nám vlastným – spôsobom. A v tom je krása spomínanej rôznorodosti. 

Človek v hlavnej úlohe

Na tému ČLOVEK je k dispozícii obrovské množstvo študijného materiálu. A ja som veľmi silný learner. Cez štúdium literatúry, filozofie a psychológie som sa teda dostala k profesii spojenej s rozvojom ľudského potenciálu. 

V korporácii som sa venovala viac rozvoju kompetencií, najmä tých, ktoré sú potrebné pre vedenie iných. V korporátnom svete však išlo predovšetkým o vycibrenie toho, čo človeku chýba na dosiahnutie najlepšieho výkonu. Aby biznis rástol a profitoval. Rozvíjajú sa kompetencie, ktoré sú zladené s business stratégiou. Pretože ak sa business neuživí, ľudia nebudú mať ani prácu ani rozvoj. A teda roky som aj ja rozvíjala sama na sebe to čo mi najviac nešlo – business acumen, financial planning, project management. Dnes som v tom už dosť dobrá ☺

Mäkké zručnosti a silné stránky

Silné stránky ako napr. empatia, adaptabilita a ambiguita, ostávali dlhodobo opomenuté ako nepodstatné soft skills

V poslednej dobe sa však karta obrátila a zmysel nám viac dáva kultivovať a viac využívať silné stránky. Ľudia sú nadšení z rôznych nástrojov a diagnostík, ktoré odhalia ich skrytý či neskrytý talent. A je úžasné nadobudnúť viac sebaistoty a potvrdiť si, že to, čo sme vždy nenávideli robiť, nám vlastne ani prirodzene nemá ísť. Lebo diagnostika a porovnanie s milión inými ľuďmi na zemeguli tak vravia. Sama som certifikovaná v niekoľkých nástrojoch na diagnostiku talentu, líderského potenciálu, emočného kapitálu, etc. Niekoľko semestrov štatistiky a psychodiagnostickej metodológie mi pomáhajú hlbšie porozumieť, čo sa ako dokáže najlepšie preskúmať.

Všetky psychodiagnostické nástroje, typológie, numerológie, horoskopy nám ponúkajú vhľady, ktoré sme pripravení v danom konkrétnom momente prijať. Ak nám tvrdia niečo, čo o sebe počuť nechceme, tak či tak to nedokážeme akceptovať a prijať za svoje. Ak nám však potvrdia niečo, čo sa nám na sebe páči, hrdíme sa tým pri každej vhodnej príležitosti. 

Napríklad:

“Ja s mojou agilitou sa adaptujem hocikedy.” 

“Ja – achiever sa len tak ľahko nevzdám.” 

“Som veľmi empatická, nedokážem sa len tak prizerať.”

A tak je to úplne v poriadku.

V neporiadku ale je, ak sa utiekame len k nástrojom a metodológiám, ktoré majú za účel niekam nás priradiť, nejako zaškatuľkovať a viac menej všeobecným popisom ubezpečiť, že tam patríme.

Pretože niekam patriť, je základná potreba ľudskej bytosti.

Niekam prináležať nám prináša istotu. A externé potvrdenie je naporúdzi. 

No to, o čom a ako rozmýšľame, ako prežívame emócie, čím sa vnútorne zaoberáme, čo sa nám v živote opakuje, s čím si nevieme rady, sú všetko len a len naše veci. 

Riešime otázky života a smrti

  • Kto som a kým sa chcem stať? 
  • Na čom mi záleží? 
  • Ako tieto moje danosti a talenty súvisia s práve tým mojím contentom a contextom? 
  • Ako to vlastne mám využiť pre svoje ďaľšie napredovanie? 
  • Ako to súvisí s tým, na čom naozaj záleží? 
  • Ako to dodáva zmysel môjmu vlastnému životu? 
  • Pre koho to vlastne robím?

Podobné otázky si v istom období kladieme všetci. Avšak bez poctivej práce so sebou samým, sa nikam ďalej neposunieme. Mojou snahou je vytvárať a držať bezpečný priestor, kde si každý nájde len a len svoje vlastné odpovede. Integrovaný, systemický a holistický koučing dopĺňa moju profesionálnu expertízu v oblasti individuálneho prístupu. Aby toho učenia a certifikovania nebolo náhodou málo ☺

Od študovania k uvedomeniu

A pri všetkom tom študovaní, učení sa z kníh a skúseností som si jedného dňa uvedomila, že som vlastne nemala nikdy čas na vlastnú existenciu. A že ja sama mám zrazu pred sebou o kúsok menej času ako za sebou a batôžtek mi začína byť na obtiaž. Jeho dlhodobým nosením  som však dostatočne zosilnela a už ho nepotrebujem vláčiť všade so sebou. 

Všetko, čo som sa naučila je zapísané v šedých bunkách. Všetko čo som zažila ma vyformovalo do Tej, ktorá teraz stojí pred zrkadlom. Každá jazva, každá vráska je znakom toho, že batôžtek bol veľakrát ťažký. Každý sivý vlas pripomenie niečo, pre čo som sa natrápila, niečo, čo som o sebe zistila možno aj na vlastných chybách a prešľapoch. O čo som snáď múdrejšia a silnejšia tým, že som sa dokázala posunúť ďalej.   

A teraz tu stojím nahá pred zrkadlom a už zrazu nemám čas na iné ako vlastnú existenciu. Oceniť to všetko, čo ma robí mnou samou, spojiť si konečne content s context-om a odložiť batoh, do ktorého som doteraz nakladala. Je čas byť celým ja, pretože všetci ostatní sú už aj tak obsadení ☺

S láskou a pokorou 

Autor: Zuzana

Autorka sa profesionálne venuje holistickému rozvoju potenciálu jednotlivcov a organizácií prostredníctvom budovania psychickej odolnosti, wellbeing-u a vzdelávania v téme syndróm vyhorenia. Svoju expertízu a skúsenosti zdieľa formou prednášok, rozhovorov a článkov, ako aj individuálnych a tímových konzultácií a koučingu. V rámci Reinventing Yourself je mentorkou a stojí pri vás, keď prechádzate emočne či mentálne náročným obdobím, podporuje vás keď hľadáte odvahu a zdroje pre rozhodnutia či zmeny živote.

Tento článok – Čo je to sabbatical a ako sabbatical pomáha vznikol v rámci iniciatívy iniciatívy Reinventing yourself / Znovuobjav seba, ktorej cieľom je otvorene hovoriť o období osobnej transformácie, nazývanej aj krízou stredného veku a poskytnúť v procese životnej (a/aj kariérnej zmeny) podporu, zdieľanie, orientáciu a vzdelávanie pre jednotlivcov aj firmy. 

Ak si prajete dostávať informácie o našich webinároch, networkingu, mentoringu či iných aktivitách, prihláste sa na odber newslettra tu.

Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.